tiistai 14. marraskuuta 2017

Kuuliaista kiukuttaa

Signora on aika kuuliainen matkaaja.
Pitää aina kiltisti kiinni käsimatkatavaroiden koosta.
Niinpä signoralla on kaksi erikokoista vedettävää käsimatkatavaralaukkua.
Toinen vähän reilumpi, joka kelpaa Finnairille
ja toinen pienempi, mm Norwegianin ohjeiden mukaan.
Yleensä yksi laukku menee myös aina ruumaan.
 
Tällä kertaa oli pitkästä aikaa lento Norwegianilla.
Käsitavaralaukkuna oli kannettava iso kangaskassi (mitattu),
yksi laukku ruumaan sekä pikkuriikkinen käsilaukku.
Norwegianilla kun näkyi olevan määriteltynä myös tuon " pikkutavaran" koko.
 
Eli signora oli kiltisti maksanut ruumalaukusta mennen tullen.
Hesan päässä lähtöportilla boordauksen alkaessa alkaa myös aikamoinen sähellys.
Ihimisillä on useita laukkuja,
joita sitten tägätään siinä portilla ruumaan.
Ja tietenkin maksutta.
Ruumapaikasta maksanutta kiukuttaa oma kuuliaisuus.
Tuntuu epäreilulta,
että osa joutuu laukuista maksamaan, osa ei.
 
Boordaus kestää tästä syystä ikuisuuden.
Myös koneeseen sisään tulee aikamoinen laukkumäärä.
Ei todellakaan mikään 1 kpl /henkilö.
Laukkujen kootkin ovat huimia.
Arvatkaa löytyykö kaikille kunnolla paikat ?
No ei!

Rooman päässä lähtiessä on vielä suurempi kaaos.
Ja ollaan vielä enemmän myöhässä.
Esimerkiksi signoran viereen tulee istumaan nainen,
jolla on aivan liian suuri vedettävä laukku.
Tämän lisäksi aivan hervoton olalla kannettava laukku.
Käsilaukku, se pieni henkilökohtainen tavara on samaa kokoa,
mitä signoran ainokainen käsitavaralaukku.
Koneessa on aikamoinen sähellys,
kun ihmiset ryntäilevät edes taikaisin, etsien laukuilleen paikkaa.
Pariin kolmeen kertaan kuulutetaan,
että pitäisi kiirehtiä, kun ollaan jo niin myöhässä.

Tuon reissun jälkeen ei signora enää yhtään ihmettele,
miksi Finnair alkaa tehdä vapaahtoisia punnituksia.
Joka lennolle ymmärtääkseni tehdään laskelmat koneen painosta joidenkin keskiarvojen mukaan.
Jos laskelmat tehdään sen mukaan, että jokaisella matkustajalla on 8 kg/10 kg käsitavaraa
ja sitä onkin kaksin tai kolmin verroin suurimmalla osalla,
onhan tällä varmaan jokin vaikutus johonkin. 
Ja kai silläkin on merkitystä miten paino jakautuu matkustamon ja ruuman välillä ?

Uudistuksilla on hyvät ja huonot puolet.
On kätevää,
kun lähtöselvityksen voi tehdä itse,
netissä tai kentällä automaatilla.
Vaan näin ei kukaan tsekkaa laukkujen painoja eikä määriä.

Signora muistaa,
kuinka joskus aikoinaan tiskillä lähtöselvitystä tehtäessä punnittiin ja mitattiin myös käsitavarat.
Käsimatkatavara sujautettiin telineeseen.
Vähän piti puristella, että mahtui.
 
 
 
 
 
 
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi !